Banská koľajová doprava
V tomto článku poskytnem stručný prehľad o technike používanej v baniach na území Slovenska. V prvopočiatkoch koľajovej dopravy sa používala animálna trakcia a ručná manipulácia. S rozvojom techniky sa postupne skúšali rozličné formy pohonu, podobne ako na železnici. Vzhľadom na zlé vetranie a relatívne krátke dopravné vzdialenosti sa vývoj lokomotív uberal iným smerom ako na povrchových železniciach. Parné rušne sa z pochopiteľných dôvodov pod zemou moc neosvedčili, aj keď existujú záznamy že sa používali, takým spôsobom, že pred vjazdom do štôlne sa uhasil oheň v kotly a na samotnú jazdu musela stačiť vyrobená para. Takáto technológia jazdy bola ale dosť obmedzujúca, takže už v prvej polovici 20. storočia sa používali benzolové, neskôr benzínové rušne. Od polovice 20. storočia sa začali presadzovať dieselové motory pre ich nižšiu spotrebu, dlhšiu životnosť a pre menšie požiarne riziko vyplývajúce z nižšej horľavosti nafty.
V Handlovej sa používal na pohon rušňov aj stlačený vzduch a hlavne na východnom Slovensku našla uplatnenie aj elektrická závislá trakcia. V menšej miere sa používali aj akumulátorové lokomotívy. Najbežnejším reprezentantom dieselovej trakcie sú rušne BND30 a rušne radu DHxx. Obe rady sú dodnes používané, napriek tomu že typ BND30 sa vyrábal v rokoch 1954-1974. Banské rušne sú robustne a jednoducho konštruované a znesú ťažké podmienky panujúce v banskom priemysle. Pri pohľade na stav niektorých strojov sa až nechce veriť, že sa jedná o prevádzkyschopné vozidlo.
Akumulátorová lokomotíva EL-9 - Hodruša
BND15 – pomník – Dúbrava
BND30 - Dúbrava
DH35 – Banská Hodruša
Pult DH35
Na odvoz rúbaniny sa používali rozličné vyhotovenia nákladných vozíkov, niektoré typy mali výklopnú korbu umožňujúcu manipuláciu s materiálom bez použitia výklopníka. Toto riešenie bolo použité v menších banských dielach, ale napríklad aj v Kremnici. Na dopravu materiálu sa požívali rozlične upravené vozne. Osoby boli dopravované v špeciálnych vozňoch, alebo v mierne upravených nákladných.
Osobný vozeň - Kremnica
Atypický klanicový vozeň - Kremnica
Brzdiaci vozík – Banská Hodruša
Nákladné vozíky - Dúbrava
Cisternový vozík - Kremnica
Vozík na prepravu výbušnín - Kremnica
DH35 - odjazd – video
Ručná manipulácia - video
Na manipuláciu s vozíkmi v priestoroch nákladísk a vykládky sa používali lanové navijáky poháňané prevažne elektrickým motorom.
Naviják – Banská Hodruša
Mechanizovanú vykládku vozíkov zabezpečujú prevažne rotačné výklopníky, poháňané stlačeným vzduchom.
Rotačné výklopníky – Banská Hodruša
Rotačný výklopník – video